22 okt 2012

Mel-will-tell: les 1

Zoals beloofd hier dan eindelijk de eerste editie van de reeks 'Mel-will-tell'. Ik neem jullie aan de hand mee door 'lomo-land'. Les 1 zal je inzicht geven in wat het precies is en waarom het tegekgaafcool is. Aan het einde van deze les heb je, als het goed is, het volgende geleerd;
  • Wat is analoge fotografie?
  • Waarom dan, Mels?
  • En wat is dan 'Lomografie'?

Wat is analoge fotografie?
Ik hoor je nu denken; 'Goh Mels.. Waarom leg je dit uit? Dit snap ik heus..' Maar niets blijkt minder waar te zijn. Ik ben al meer dan een jaar hiermee bezig en de keren dat mensen zeiden 'Huh? Waar is het schermpje om de foto te bekijken dan?' zijn niet op één hand te tellen. Dus lieve mensen... JA analoge fotografie is met een rolletje en JA dat bestaat nog. NEE je kunt de foto nu niet bekijken en NEE er zit geen record button op.  

Analoge fotografie is dus echt old-skool met rolletjes werken.  




Waarom dan? 
Iedereen heeft zijn of haar eigen redenen voor analoge fotografie. Voor mij persoonlijk is het vooral het onvoorspelbare en rare effect wat het soms heeft. Sommige foto's hebben ineens hele toffe zogeheten lichtlekken of coole kleureffecten die je niet vooraf kunt bedenken. Als je je ontwikkelde foto's gaat bekijken is het net Sinterklaas. Altijd weer een aangename verrassing! Een andere rede is dat het mij veel meer laat stilstaan bij fotograferen in het algemeen. Met digitale fotografie heb je al snel het -ikklikgewoonrandom-effect; ik maak honderdduizend foto's en ik kies de mooiste en zet hem op facebook. Als je dat met je analoge camera doet is je rolletje binnen een seconde vol en heb je als resultaat enkel mislukte foto's. Elke foto die je maakt wil je laten lukken dus je moet en beetje nadenken. 


-Eigen foto met lichtlek-

NB: mocht dit nou allemaal héul ingewikkeld klinken en is het je teveel moeite; Instagram! Neem een foto met je smartphone en knal er een filtertje overheen. Huppakee, zelfde effect. (DUS)

En wat is dan 'Lomografie?' 
Weer zo'n moeilijke term. Laten we even wikipedia raadplegen voor de definitie; 

'Lomografie is een redelijk nieuw fenomeen binnen de analoge fotografie en is afgeleid van het eenvoudige cameraatje Lomo Compact Automaat (LC-A) wat werd geproduceerd in Sint-Petersburg. Lomografie heeft een nonchalante en terloopse manier van fotograferen; zonder te kijken, vanuit de heup en zonder na te denken.'

Nu hoor ik jullie denken; 'Ja maar eerst zit je moeilijk te doen en doe je een uur over een foto en dan moet het ineens zonder te kijken.' Klopt. Dat is ook een beetje gek. Over het algemeen denk ik wel na over een foto maar alsnog houd je dat onvoorspelbare effect als je bijvoorbeeld vergeet door te draaien.('Huh?' -> kom ik op terug!) Als ik dan af en toe in een baldadige bui ben en mij een echte lomograaf voel schiet ik zomaar wat plaatjes. Ik moet dan ook stiekem toegeven dat dat nog veel leuker is. Ik ben dus eigenlijk een halfbakken lomograaf. Maar dat maakt het niet minder leuk.



Tot zover alweer de eerste editie van 'Mel-will-tell'. Volgende keer ga ik in op formaten, ontwikkelen en geef ik jullie de 10 gouden regels van Lomografie volgens lomography.com.

So stay tuned! :)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten